Χημεία Β’ Γυμνασίου

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθους

 

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ ΧΗΜΕΙΑΣ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2012-2013


Αν πατήσετε πάνω στο παρακάτω εικονίδιο θα βρείτε το ψηφιακό βιβλίο του μαθητή, του καθηγητή καθώς και τον εργαστηριακό οδηγό.

 



ΑΛΛΟ  ΥΛΙΚΟ

 ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟ BBC


ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Στο skool.gr θα βρείτε ενδιαφέρουσες προσομοιώσεις με σύντομες ερωτήσεις αξιολόγησης. Πατήστε

http://www.skoool.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=50

 

Πατήστε εδώ όπου μπορείτε να βρείτε ερωτήσεις επανάληψης on-line και να δείτε άμεσα το σκορ σας καθώς και τις σωστές απαντήσεις. Για να συνεχίσετε πατήστε ”επόμενη άσκηση”. 


ΦΥΛΛΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Τα φύλλα αξιολόγησης παρακάτω αναφέρονται στο αντίστοιχο ΄Παράθυρο στο Εργαστήριο΄ του βιβλίου του ΟΕΔΒ ή στον εργαστηριακό οδηγό όπου αυτό αναγράφεται.

Αποτελούν μια πρόταση ώστε να συμπληρώνονται από τους μαθητές όταν γίνεται επίδειξη του πειράματος από τον καθηγητή κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του μαθήματος της αντίστοιχης ενότητας.

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΤΕΣΤ-ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ

 

 

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΧΗΜΕΙΑ

Ας διαβάσουμε από το βιβλίο μας!!! Πατήστε τους παρακάτω συνδέσμους.

Εισαγωγή στη Χημεία

1.1 Τι είναι η Χημεία και γιατί τη μελετάμε

Πάρτε επίσης ιδέες από την πρόταση διδασκαλίας, την παρουσίαση και τις ασκήσεις που θα βρείτε στην ιστοσελίδα του Γ. Βασιλακόπουλου. Συνδεθείτε πατώντας εδώ

 

 

ΜΑΘΗΜΑ 1

ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ

  • Δείτε προσομοιώσεις με τις 3 καταστάσεις της ύλης (στερεή, υγρή και αέρια) πατώντας την παρακάτω υπερσύνδεση

             http://preparatorychemistry.com/KMT_flash.htm

 


  • Ας δούμε την εξάχνωση του μεταλλικού ιωδίου στο παρακάτω video

           


 

ΜΑΘΗΜΑ 2

ΦΥΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ

Μία από τις φυσικές ιδιότητες των υλικών είναι η πυκνότητα. Η πυκνότητα εκφράζει τη μάζα ενός υλικού που περιέχεται σε ορισμένο όγκο του και υπολογίζετα από τη σχέση ρ= m/V  (g/cm3) όπου m=μάζα του υλικού σε γραμμάρια (g) και V= όγκος σε κυβικά εκατοστά (cm3).

Πατήστε εδώ για να τρέξετε μια προσομοίωση όπου διάφορα υλικά τα οποία έχουν την ίδια μάζα διαφέρουν ως προς την πυκνότητά τους. Ο όγκος είναι ίδιος ή διαφέρει στην κάθε περίπτωση;

 


ΜΑΘΗΜΑ 3

ΜΙΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΙΓΜΑΤΩΝ

Τα υλικά σώματα μπορούν να χωρισθούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες, τα καθαρά σώματα (χημικά στοιχεία και χημικές ενώσεις) και τα μίγματα.

Γνωρίστε τα ομογενή και τα ετερογενή μίγματα. Διαχωρίστε ένα πολύπλοκο μίγμα (κιμωλία, νερό, ρινίσματα σιδήρου, αλάτι) στα συστατικά του. Ποιες φυσικές μεθόδους χρησιμοποιούμε και με ποια σειρά; Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε


ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ ΜΙΓΜΑΤΩΝ

Χρωματογραφία

Διαχωρισμός μίγματος μαύρης μελάνης. Δείτε το video και στη συνέχεια να δημιουργήσετε και εσείς το δικό σας χρωματογράφημα αφού πειραματιστείτε με διάφορα χρώματα μελανιών.


Μαγνητικός διαχωρισμός


Απόσταξη

 


ΜΑΘΗΜΑ 4

ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ

Το νερό μπορούμε να πούμε οτι είναι ένας πολύ καλός διαλύτης και για αυτόν τον λόγο χαρακτηρίζεται ως παγκόσμιος διαλύτης. O θειiκός χαλκός διαλύεται στο νερό. Το μεταλλικό ιώδιο διαλύεται άραγε στο νερό; Δείτε το παρακάτω video για να πάρετε την απάντησή σας.

 

 

ΜΑΘΗΜΑ 5

ΗΛΕΚΤΡΟΛΥΤΙΚΗ ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Θα μπορούσατε ποτέ να φανταστείτε οτι το νερό που πίνουμε είναι μια σύνθετη ουσία με σταθερή σύσταση;

Δείτε προσεκτικά το video παρακάτω όπου το νερό διασπάται σε δυο αέρια όταν περάσει ηλεκτρικό ρεύμα μέσα από αυτό. Τα αέρια είναι το οξυγόνο και το υδρογόνο!!! Στο video θα δείτε ότι τα αέρια αφού δημιουργηθούν μέσα στη συσκευή της ηλεκτρόλυσης (Hofmann), στη συνέχεια συγκεντρώνονται σε διαφορετικούς δοκιμαστικούς σωλήνες και γίνεται ανίχνευσή τους.

Ποιό από τα δυο αέρια καίγεται με κρότο όταν πλησιάσουμε αναμμένη παρασχίδα ξύλου στο στόμιο του σωλήνα;

Ποιο από τα αέρια ευνοεί την καύση και επομένως όταν πλησιάσουμε τη μισοσβησμένη παρασχίδα ξύλου στο σωλήνα αυτή αναφλέγεται;

Κατά τη διαδικασία του πειράματος μπορείτε να δείτε ότι ο όγκος του υδρογόνου που παράγεται μέσα στη συσκευή είναι διπλάσιος από αυτόν του οξυγόνου.

 


Η ηλεκτρόλυση του νερού σε προσομοίωση-τι συμβαίνει στην κάθοδο και τι στην άνοδο (υπάρχει επεξήγηση των αντιδράσεων)


ΜΑΘΕ ΛΟΙΠΟΝ ΟΤΙ!!!

Κάθε ουσία (όπως το νερό) η οποία έχει σταθερή σύσταση και μπορεί να διασπάται σε άλλες, διαφορετικές, απλούστερες από αυτή, ονομάζεται χημική ένωση. Το υδρογόνο και το οξυγόνο δεν μπορούν να διασπαστούν σε απλούστερες ουσίες και θα τα ονομάζουμε χημικά στοιχεία

Με τη βοήθεια του βιβλίου σας να δημιουργήσετε λίστες με ονόματα χημικών ενώσεων και χημικών στοιχείων.

 

Παρακάτω παρακολουθήστε την ηλεκτρόλυση του νερού στα ελληνικά

 


ΜΑΘΗΜΑ 6

ΧΗΜΙΚΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ & ΧΗΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

  • Δείτε ένα video παρακάτω σχετικό με τις χημικές ενώσεις


            

 

  • Δείτε σε μικρογραφία προσομοιώσεις χημικών στοιχείων, χημικών ενώσεων και μιγμάτων για να αντιληφθείτε τη διαφορά μεταξύ τους. Πατήστε την υπερσύνδεση παρακάτω

            http://www.chem.purdue.edu/gchelp/atoms/

            elements.html


  • Απαντήστε σε ένα κουίζ αντιστοίχισης, έστω και στα αγγλικά, πατώντας την παρακάτω υπερσύνδεση

             http://www.quia.com/cm/46789.html?

             AP_rand=192177384

 

 

ΜΑΘΗΜΑ 7

ΑΤΟΜΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΑ


                                           

Δομή της Ύλης

                                                    

    Άτομα

  • Ας προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε τα άτομα και τα μόρια, που δεν μπορούμε να δούμε με τα μάτια μας αλλά οι επιστήμονες μας βεβαιώνουν οτι υπάρχουν, με τη βοήθεια προσομοιώσεων σε video έστω και στα αγγλικά.

 

     Μόρια

  • Πώς δημιουργείται το μόριο του νερού από άτομα υδρογόνου και οξυγόνου

             

  • Πώς δημιουργούνται τα μόρια από τα άτομα

            

 


ΜΑΘΗΜΑ 8

ΑΤΟΜΑ ΚΑΙ ΥΠΟΑΤΟΜΙΚΑ ΣΩΜΑΤΙΔΙΑ

  • Στα παρακάτω video μπορείτε να δείτε τη δομή των ατόμων (από τι αποτελούνται δηλαδή τα άτομα)

 

               


           


  • Συνδεθείτε με μια διαδραστική εφαρμογή σχετικά με τη δομή των ατόμων και των ιόντων καθώς και τον ατομικό (Ζ) και το μαζικό αριθμό (Α). Ποια είναι τα υποατομικά σωματίδια που καθορίζουν τον ατομικό αριθμό και ποια τον μαζικό αριθμό. Δημιουργήστε κτίζοντας τα πρώτα 20 χημικά στοιχεία του περιοδικού πίνακα. Η εφαρμογή έχει ενδιαφέρον κυρίως για την Γ’ Γυμνασίου αλλά μια πρώτη επαφή αξίζει να γίνει και στην Β΄ Γυμνασίου αν υπάρχει χρόνος. Πατήστε

             sch_rickard_sd2_1/int/atom-x.html

 

ΜΑΘΗΜΑ 9

ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ

Μάθαμε ότι όταν μια χημική ουσία αλλάζει φυσική κατάσταση (π.χ. μετατρέπεται από στερεό σε υγρό), η σύστασή της παραμένει σταθερή και στις δυο φυσικές καταστάσεις. Κατά τη μεταβολή αυτή απλά η ουσία αλλάζει φυσική κατάσταση. Παράδειγμα μιας τέτοιας μεταβολής αποτελεί η μετατροπή του νερού από υγρό σε στερεό (πάγος) ή αέριο (υδρατμός). Ένα άλλο παράδειγμα είναι η εξάχνωση του μεταλλικού ιωδίου (στερεό) κατευθείαν σε αέριο (ατμοί ιωδίου) μετά από θέρμανση και το ανάποδο. Παραδείγματα τέτοιων μεταβολών αποτελούν η πήξη, η τήξη, η εξάτμιση, η συμπύκνωση, η εξάχνωση και η απόθεση.

Υπάρχει περίπτωση όμως μία χημική ουσία να μεταβληθεί σε άλλες ουσίες που εμφανίζουν διαφορετικές ιδιότητες από την αρχική. Σε αυτή την περίπτωση η μεταβολή ονομάζεται χημική αντίδραση.

Οι μεταβολές κατά τις οποίες, από κάποιες αρχικές ουσίες προκύπτουν νέες ουσίες με διαφορετικές ιδιότητες από τις αρχικές, ονομάζονται χημικές αντιδράσεις. Τις ουσίες πριν την αντίδραση τις ονομάζουμε αντιδρώντα, ενώ τις ουσίες που προκύπτουν μετά την αντίδραση τις ονομάζουμε προϊόντα.


  • Ας δούμε μία προσομοίωση με χημικά μοντέλα όπου μια ουσία μεταβάλλεται από στερεά μορφή σε αέρια μορφή (αλλάζει δηλαδή απλά φυσική κατάσταση), ενώ μια άλλη μετατρέπεται σε δύο νέες ουσίες. Πατήστε την υπερσύνδεση παρακάτω για να τρέξετε την προσομοίωση.

    http://cwx.prenhall.com/petrucci/chapter1/medialib/

             tutor/f20/0103.html


Στην προσομοίωση υπάρχει η δυνατότητα να παρατηρήσετε τι συμβαίνει σε επίπεδο μορίων πριν και μετά από μια αντίδραση και το σημαντικότερο τι συμβαίναι όταν ο αριθμός αυτών δεν είναι ο κατάλληλος προκειμένου αυτή να καταλήξει σε νέα προiόντα. Τι συμβαίνει για παράδειγμα στην περίπτωση που υπάρχει περίσσεια σε κάποιο από τα αντιδρώντα σώματα; Σε ποια περίπτωση κάποια από τα αντιδρώντα σώματα θα παραμείνουν ακόμη μέσα στο δοχείο χωρίς να αντιδράσουν; Αυτά και άλλα σχετικά ερωτήματα που ανακύπτουν,  θα έχετε τη δυνατότητα να απαντήσετε, καθώς με το βελάκι κάθε φορά προστίθεται ένα επιπλέον μόριο είτε της μιας είτε της άλλης ουσίας που συμμετέχουν στην αντίδραση αφού παρατηρήσετε καλά τι συμβαίνει στο δοχείο πριν και μετά την αντίδραση. Η προσομοίωση τρέχει τρεις αντιδράσεις (δημιουργία H2O, NH3 και καύση CH4). Επίσης μέσα από τα προσομοιώματα των ατόμων που χρησιμοποιούνται μπορείτε να αντιληφθείτε καλύτερα την έννοια των χημικών στοιχείων και των χημικών ενώσεων καθώς και τις διαφορές μεταξύ τους.

One response to “Χημεία Β’ Γυμνασίου

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s